Update: bvA en de nieuwe fusieplannen van RTL en Talpa
Media-effectiviteit
/
Begin januari werd bekend dat Talpa en RTL een nieuw voorstel aan de ACM hebben gedaan om tegemoet te komen aan de bezwaren van de ACM tegen het oorspronkelijke fusieplan van 2021. Net als bvA constateert de ACM dat door een fusie tussen deze partijen een té grote machtsconcentratie zou ontstaan in de markt voor TV- advertentieruimte.
Het zgn Remedievoorstel van RTL en Talpa is begin januari naar alle belanghebbenden gestuurd met de vraag hierop een reactie te geven. Ook bvA heeft dit voorstel ontvangen en de afgelopen dagen hebben we dit met een groep leden bestudeerd en bekeken of onze bezwaren hiermee weggenomen zijn.
De criteria die we net als bij het eerste voorstel gehanteerd hebben zijn:
- Er dient voldoende prijsconcurrentie te blijven – geen opdrijvend effect
- We willen ruime keuzemogelijkheden voor adverteerders behouden – in doelgroepen, bereik en cross mediale proposities
- Brand safety en transparantie dienen gegarandeerd te zijn
Onze conclusies van deze kritische toetsing hebben we gisteren aan de ACM medegedeeld. Helaas kan de bvA op dit moment nog niet delen wat de essentie van onze reactie is, omdat we een geheimhoudingsplicht hebben afgesproken met de ACM.
Zodra we in staat zijn meer te vertellen, kun je dit terugvinden op onze website.