netwerk van merkleiders

Ontmoet de 'ambassadeurs bij NMO'

NMO bijeenkomst3

Het nieuwe crossmediale bereiksonderzoek NMO (Nationaal Media Onderzoek) krijgt steeds meer vorm en dat betekent dat er ook een nieuw bestuur komt. Dat bestaat uit een overkoepelend Algemeen Bestuur en aparte Kamers voor de kijk-, luister-, lees- en onlineonderzoeken. In al die besturen gaan de media-experts van verschillende bvA-leden de belangen van adverteerders behartigen.  

Op 9 oktober kwamen zij voor de eerste keer elkaar. Sonja Vroling (KPN), Caroline van der Knijff (Procter & Gamble), Judith Wierenga (Nederlandse Loterij Organisatie), Joris Steenvoorden (Odido) en Koen Coopmans (Nationale Postcode Loterij) worden de bvA-vertegenwoordigers in de Kamers; Harry Dekker (Unilever) en Mariëlle Slenders (AS Watson) nemen plaats in het Bestuur. Deze groep gaat eraan bijdragen dat de bereiksonderzoeken onafhankelijk, representatief, actueel en innovatief zijn en blijven. Onmisbaar voor effectieve media-inzet van alle adverteerders van Nederland! Wij vroegen hen o.a. waarom zij hierbij betrokken zijn. Lees hier het eerste interview uit de reeks én leer je ‘ambassadeur bij NMObeter kennen.  

Koen Coopmans – Senior Campaign Leader bij Nationale Postcode Loterij 

  • Wat is de reden voor jouw betrokkenheid bij de NMO-kamers?  

Het NMO heeft de ambitie om het totale consumentenmediagedrag in kaart te brengen, een belangrijke ontwikkeling in het mediavakgebied in Nederland en voor mij een unieke kans om hier onderdeel van te zijn. Dit past goed bij mijn huidige functie, Senior Marketeer waarbij ik me dagelijks bezighoud met het mediagedrag over alle kanalen heen. Daarbij ben ik continu op zoek naar hoe we onze doelgroepen het beste kunnen bereiken. 

Ik ben zelf opgegroeid ten tijde van de opkomst van alle onlinekanalen en heb hierbij ook deze overgang meegemaakt vanuit meerdere perspectieven (Mediabureau, Retail en Loterijen). Hierdoor spreek ik de taal van de traditionele maar ook die van de nieuwe kanalen vloeiend. Dit kan ik gebruiken in mijn adviesrol in het NMO. Ik kan een brug slaan tussen deze kanalen. 

  • Wat maakt het bereiksonderzoek voor jou belangrijk?  
     

Het is heel belangrijk. Het is nog steeds een van de belangrijkste meetinstrumenten om het succes van onze marketingstrategieën te meten. Het is nu alleen nog lastig om bereikcijfers van verschillende kanalen te vergelijken. Door de komst van het NMO kunnen we het bereiksonderzoek verbeteren en de kloof tussen kanalen verkleinen, wat zal leiden tot meer data gedreven keuzes en uiteindelijk betere marketingresultaten.  

  • Van welk aspect/welke aspecten binnen het marketingvak word jij het meest enthousiast?  

Binnen het marketingvak word ik zelf het meest enthousiast van het samenbrengen van data en creatie. Dit kan op alle mogelijke manieren zijn: van het effect van een specifieke mediainzet tot het effect van een totale campagne of creatief concept over alle marketingmiddelen heen op een business KPI. Verder hebben we gezamenlijk in het marketingvak al aangetoond dat het gebruik van data zorgt voor effectiviteit. En het geeft ook meer ruimte voor innovatie. Daarom is het NMO voor mij een mooie stap vooruit in het marketingvak! 

Judith Wierenga – Team Lead Media Management bij Nederlandse Loterij  

  • Wat is de reden voor jouw betrokkenheid bij de NMO-kamers?  

NMO gaat ervoor zorgen we continu het mediagedrag in kaart brengen. Met de versnippering van de mediaconsumptie en de veranderende manier van televisiekijken is de nieuwe wijze van het meten van kijken, luisteren en lezen al een mooie stap. De volgende fase waarin het crossmediale mediagebruik over verschillende platformen en devices heen wordt gemeten, is vernieuwend en uitdagend. Enerzijds is het van groot belang voor Nederlandse Loterij, als moederbedrijf van 7 spelmerken met vele campagnes, om met steeds accuratere data te werken, aan de andere kant zorgt mijn jarenlange persoonlijke interesse in media, marketing & data ervoor dat ik hier graag een bijdrage aan lever.  

  • Wat maakt het bereiksonderzoek voor jou belangrijk?   

Om een effectieve mediastrategie te kunnen voeren is het essentieel om het consumentengedrag in kaart te brengen. NMO gaat ervoor zorgen dat we onze campagnes en content impactvoller en relevanter kunnen inzetten en geeft daarbij beter inzicht in het crossmediale effect hiervan. Dit is van grote waarde voor merken, maar ook voor de consument. 

  • Van welk aspect/welke aspecten binnen het marketingvak word jij het meest enthousiast?  

Om zichtbaar en impactvol te blijven in het steeds meer versnipperende mediaconsumptie gedrag moet je blijven innoveren en gebruikmaken van de beschikbare data en technologie. Met onze merken op deze wijze relevant blijven op het snijvlak van media en marketing daar word ik het meest enthousiast van. 

 

share