bvA lanceert Whitepaper Influencer Marketing
Strategie & Branding
/
De bestedingen aan social media/influencer marketing nemen toe, want het kan een goede manier zijn om specifieke doelgroepen, zoals GenZ, te bereiken. Toch zijn er nog veel vragen over de manier waarop het instrument het beste kan worden ingezet. Daarom lanceert bvA nu het ‘bvA Whitepaper Influencer Marketing – update 2023’, een aanscherping op de eerder verschenen versie uit 2019.
Transparantie en effectiviteit van influencer marketing niet langer ‘nice to have’
In een veranderend medialandschap en bij een toenemend belang van social media wordt het inzetten van influencers voor veel merken een steeds belangrijker onderdeel van de marcomstrategie. Het doel van dit whitepaper is dan ook inzicht te geven in de manier waarop influencer marketing waarde kan toevoegen aan een merk en hoe marketeers dat in praktijk kunnen brengen. Het whitepaper biedt veel praktische informatie over o.a. strategieontwikkeling, type influencers, ROI en de relevante regelgeving.
Niet meer weg te denken uit marketingmix
bvA-bestuurslid Aart Jan van Triest en voorzitter van de bvA-Taskforce Influencer Marketing onderschrijft het belang van het whitepaper. Van Triest: “Influencer marketing is een prachtig middel dat inmiddels niet meer weg te denken is uit de marketingmix. Daarom moeten we er ook op een volwassen manier mee omgaan. We moeten de effectiviteit en het rendement inzichtelijk maken, maar ook zorgen dat het middel maatschappelijk geaccepteerd blijft.”
Van Triest vervolgt: “Als merkleiders hebben we de verantwoordelijkheid om te voorkomen dat influencer marketing misleidend is en niet herkend wordt als reclame en te zorgen dat kwetsbare doelgroepen - zoals kinderen - niet bereikt worden met bepaalde producten. De zelfregulering en wettelijke regelgeving leggen de verantwoordelijkheid daarvoor bij zowel de merken als de influencers. Ook om dat bekender te maken bij onze achterban lanceert bvA deze gids. Het helpt adverteerders om hun influencer marketing-aanpak effectiever en transparanter te maken. De tijd dat effectiviteit en transparantie bij influencer marketing ‘nice to have’ waren – is echt voorbij.”
Het whitepaper is ontwikkeld door de bvA-Taskforce ‘Influencer Marketing’ om merken te ondersteunen, praktische handvatten te bieden en inzicht te bieden in de toegevoegde waarde en de praktijk van influencer marketing. Het whitepaper is te downloaden voor bvA-leden.