netwerk van merkleiders

Digital Industry Meetup Influencer Marketing - alles over de nieuwe reclameregels en meer

671727-PPN5OY-867

2022-05-31T10:00:00
2022-05-31T11:30:00



opname livestream en presentaties beschikbaar

Fenneke-Holst

Fenneke Holst

Naomi-van-der-Louw-768x512

Naomi van der Louw

Joost Bouhof

Joost Bouhof

Martijn-de-Kemp (1)

Martijn de Kemp

Maurice van Susante

Maurice van Susante

Bekijk hier de opname van de livestream:

 

 

Programma

Influencers op YouTube, TikTok, Instagram en Twitch met een KVK-inschrijving en meer dan 500.000 volgers, die minimaal 24 video's per jaar publiceren vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat van de Media en krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet. Daarom organiseert de DDMA commissie Influencer Marketing in samenwerking met bvA deze virtuele Industry Meetup.
 
Wat betekenen deze regels voor online creators (influencers) en hun bureaus en wat is de invloed hiervan op adverteerders die samenwerkingen met influencers hebben? Tijdens de meetup geven experts antwoord op deze vragen en gaan ze in op hoe de regels in verhouding staan met de Reclamecode. Door de enorme hoeveelheid verschillende regels, onder meer per type reclame en kanaal, is het vandaag de dag knap lastig om overzicht te houden over welke regels precies gelden voor een specifieke situatie. Dat geldt voor zowel adverteerders en influencers als hun vertegenwoordigers lastig om overzicht te houden over welke regels er precies voor hen gelden in specifieke situaties. Daar komt bij dat influencers uiteraard transparant moeten zijn over hun betaalde samenwerkingen.

Sprekers

- Fenneke Holst, Senior Beleidsadviseur, projectleider invoering toezicht video uploaders CvdM

Bescherming van het publiek voor content uit social media-video’s
Door technische ontwikkelingen zijn de afgelopen jaren nieuwe mediadiensten ontstaan en zijn de kijkgewoonten van met name de jongeren aanzienlijk veranderd. Door gebruikers gegeneerde video’s op social media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap. De risico’s voor de gebruikers van deze video’s zijn vergelijkbaar met de risico’s die gelden voor het lineaire media-aanbod. Daarom heeft de wetgever besloten om de makers van de video’s, zogenoemde video uploaders, op social media te reguleren onder de Mediawet. Dit betekent dat zij onder toezicht komen van het Commissariaat voor de Media. In deze presentatie vertelt het Commissariaat wat het belang is van de regels en hoe het Commissariaat deze nieuwe doelgroep gaat reguleren. Vervolgens wordt ingegaan op wat dit betekent voor de video uploaders.

- Naomi van der Louw, Legal Counsel DDMA
Naomi gaat in op de juridische complexiteit van alle regels. Ook als de regels van het Commissariaat voor de Media niet voor jou van toepassing zijn, dan heb je nog steeds andere regels waar je je aan dient te houden. Denk aan de Reclame Code, platformregels of regels vanuit brancheverenigingen.

- Maurice van Susante, Manager Social Media, Influencer Marketing and Content Kruidvat & Trekpleister
Adverteerders hebben te maken met een zogenoemde zorgplicht. A.S. Watson vertelt over de inspanning van Kruidvat om hieraan te voldoen.

- Joost Bouhof, Content Creator en lid van DDMA Commissie Influencer Marketing
Joost gaat in op verschillende praktijkvoorbeelden waarbij hij toelicht wat je in bepaalde situaties kan doen. Daarnaast geeft hij toelichting op de nieuwe website voor influencers, een platform dat het leven van influencers een stuk makkelijk maakt.

De sessie wordt gemodereerd door Martijn de Kemp (Storyboard en vz DDMA Commissie Influencer Marketing) en na afloop is er ruimte voor vragen. In het vragenpanel zal ook SRC aansluiten.

 

Download de presentaties van de Virtual Industry Meetup Influencer Marketing

Presentatie Naomi van der Louw (DDMA)

Presentatie Maurice van Susante (A.S.Watson)

Presentatie Joost Bouhof (influencer)