Verantwoord

BVA zet zich in voor het behoud van maximale bewegingsvrijheid in commerciële communicatie. Die vrijheid wordt geborgd door het nemen van verantwoordelijkheid in communicatie. Daarom is ‘verantwoord’ een sleutelwoord in de missie van BVA. Een vastomlijnde definitie van ‘verantwoord’ is niet te geven, omdat wat als verantwoord wordt gezien samenhangt met de tijdgeest. BVA kan in dat kader alleen signaleren en niet dicteren wat de moraal is.

Het belang van zelfregulering

Voor adverteerders is het belangrijk om regelgeving een stap voor te zijn en als branche die stap zelf te nemen. Zelfregulering vanuit de branche staat sterk tegenover de overheid en de maatschappij. BVA onderschrijft dan ook volledig de reclamecodes die worden opgesteld en bewaakt door de Stichting Reclame Code en is actief betrokken bij de stichting. Lees hier meer over zelfregulering.

Commissie Verantwoord

De Commissie Verantwoord bestaat onder meer uit afgevaardigden uit het BVA bestuur die ‘Verantwoord’ in portefeuille hebben. De commissie komt vier keer per jaar bij elkaar om te bepalen welke topics op het gebied van public affairs en zelfregulering op de agenda van BVA moeten komen.

De commissie bestaat uit:

  • Debbie de Wagenaar, FrieslandCampina (BVA bestuur)
  • Therese Noorlander, Coca-Cola Nederland (BVA bestuur)
  • Machiel Bolhuis, Liberty Global
  • Tatiana van Lier, Nationale Postcode Loterij
  • Olaf Croon, BVA
  • Linda Hell, BVA

Adviesgroep PA & Zelfregulering

De uit BVA leden samengestelde Adviesgroep Public Affairs & Zelfregulering worden issues besproken, die de geloofwaardigheid en de bewegingsruimte van adverteerders aangaan. De adviesgroep is een schakel tussen de BVA achterban en de BVA organisatie en fungeert als toets ter ondersteuning van het beleid inzake de BVA pijler ‘Verantwoord’.

Is je bedrijf BVA lid en heb je interesse om deel te nemen. Stuur dan een mail naar Linda Hell, linda.hell@bva.nl.