Transparantie

Transparantie in de manier waarop een bureau, naast de vergoeding door adverteerders, geld verdient is een belangrijk onderwerp voor adverteerders zowel nationaal als internationaal. Het advies is dan ook om daarover vooraf duidelijke afspraken te maken. The World Federation of Advertisers heeft in samenwerking met een internationale auditor een lijst gemaakt van mogelijke inkomstenbronnen die je kunt gebruiken als leidraad.

Auditing

Het mediabudget behoort tot de hoogste jaarlijkse uitgaven van een adverteerder. Om deze reden willen adverteerders deze uitgaven zo efficiënt mogelijk doen en willen ze graag weten of ze een goede prijs betalen (tov andere adverteerders). Een auditor kan je hierbij helpen. Er zijn verschillende soorten auditors. Onderstaand vind je een gids van de WFA over welke auditor in jouw geval het meest geschikt is. Zorg ervoor dat in het contract met je bureau is opgenomen dat je deze audits (ook over online) mag uitvoeren en dat het bureau daaraan meewerkt.

Transparency in media agency income (WFA)
Guide to choose a media auditor (WFA)
Media auditing in the new media landscape (Ebiquity)
Key takeouts bijeenkomst Accountability