SKO (Stichting Kijkonderzoek)

Stichting KijkOnderzoek (SKO) is sinds 2002 verantwoordelijk voor het onderzoek naar het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking. In 2013 heeft SKO haar nieuwe strategie voor de periode 2013-2017 bekend gemaakt. Veranderingen in kijkgedrag en de groeiende penetratie van online devices is voor SKO de aanleiding geweest om het domein van het TV-toestel uit te breiden naar alle video-content op alle soorten devices om zo uitspraken te kunnen doen over het totale kijkgedrag, online en offline.

Per 1 januari 2016 levert SKO dagelijks kijkcijfers voor online bekeken programmacontent. In eerste instantie zijn het de online kijkcijfers van NPO, RTL Nederland en SBS broadcasting. In de eerste helft van 2016 worden ook de kijk- en bereikcijfers voor online videocommercials uitgespeeld op de Nederlandse zenders geleverd. SKO heeft hiermee als eerste in de wereld een systeem dat op deze (hybride) manier dagelijks hoogwaardige kijkdata levert op detailniveau.

Per oktober 2017 is het mogelijk om uitspraken te doen over het crossmediale bereik van programma’s en video commercials voor alle personen van 6 jaar en ouder in Nederland. De fusiedata geven inzicht in de overlap tussen kijkers die bereikt zijn via het TV-scherm en via online devices.

Website SKO:
www.kijkonderzoek.nl

Adverteerders in SKO

De afvaardiging van adverteerders in het bestuur en de technische commissie van SKO is als volgt:

Bestuur SKO
Loïke Stelwagen, FrieslandCampina
Harry Dekker, Unilever

Technische Commissie SKO
Hanne Alblas, BVA

Publicaties SKO

TV in Nederland 2017
SKO Jaarrapport TV 2017
SKO Jaarrapport Online 2017
SKO Jaarverslag 2016