netwerk van merkleiders

Awura Abena Simpe: D&I moet ‘work in progress’ zijn

Portret Awura Abena Simpe - bewerkt

Awura Abena Simpe begon haar carrière als advocaat in de creatieve sector, richtte daarna haar eigen onderneming op voor de zakelijke ontwikkelingen van creatievelingen en is op dit moment Managing Editor bij Cosmopolitan. Haar bewustzijn naar het belang van Diversiteit en Inclusie (D&I) is groot en ze deelt in presentaties maar al te graag haar gedachtegang hierover. Een inspirerende vrouw met een persoonlijk verhaal dat vanaf het eerste woord raakt. Wij zijn vereerd dat Awura een van de sprekers is tijdens het webinar ‘Bereik vergroten met Diversiteit en Inclusie' op 19 september. Wij stelden haar voorafgaand aan het webinar enkele vragen over het veelbesproken onderwerp D&I.  

Welke rol speelt D&I in jouw leven?   

Omdat ik o.a. de vakjes Zwart, vrouw en visueel beperkt afvink, is mijn bewustzijn van het belang van D&I automatisch groot. Tegelijkertijd is er altijd ruimte voor groei, vooral omdat ik hoogopgeleid ben, able bodied en in de hogere middenklasse ben opgegroeid. In mijn carrière is het onderwerp altijd top of mind geweest en na de advocatuur heb ik het altijd betrokken in mijn werkzaamheden. 

Hoe divers en inclusief vind jij de reclame in Nederland? 

Ik vind het mwah. De D&I in de reclame in Nederland is a work in progress, zoals D&I ook moet zijn. Dankzij de groei in het bewustzijn rondom D&I is het onderwerp van gesprek, maar heeft het nog geen prioriteit. Omdat het team achter de schermen over het algemeen niet D&I is of D&I kwalificeert als iets om af te vinken, is de uitvoering van D&I in reclames beperkt, het raakt in de regel slechts de oppervlakte. Er is dus heel veel ruimte voor groei op dit vlak, dit zal resulteren in diepgewortelde connectie met een nieuwe of grotere doelgroep en daardoor dus meer geld. 

"Bij Estrid wordt D&I niet als strikje gebruikt, maar als de doos, als de basis voor alle boodschappen” 

Wat vind jij een mooi voorbeeld van hoe diversiteit en inclusie op een effectieve manier in reclame is gebruikt?   

De reclamecampagnes van Estrid! Estrid is een scheermerk waarvan de missie - prijsdiscriminatie op basis van gender - niet alleen gereflecteerd wordt in haar reclames, maar ook in de maatschappelijke betrokkenheid van bedrijf. De strijd tegen de zogenoemde pinktax is geen marketingtruc, maar onderdeel van Estrid's identiteit, want zij zijn ook uitgesproken over andere feministische zaken zoals schoonheidsidealen. Ook het team reflecteert de missie. Het totaalplaatje klopt. D&I wordt niet als strikje gebruikt, maar als de doos, als de basis voor alle boodschappen van Estrid, zowel aan de consument als aan haar werknemers. 

Waar moet je extra op letten als je D&I al wel wilt integreren in je marketingproces maar je team (nog) niet divers genoeg is?  

Het ontwikkelen van D&I bewustzijn is daarbij een belangrijke stap. Dit vraagt allereerst om nieuwsgierigheid naar andere werelden, niet alleen met het oog op commercie, maar vooral ook als mens, in je eigen leven dus. Vervolgens is het belangrijk om met verschillende brillen op te kijken naar campagnes. Met een divers en inclusief team vindt dat in principe automatisch plaats, dus is de kans op een D&I resultaat groter.  

Hoe kun je als marketeer leidend zijn in norm- en cultuurverandering?  

Dit vraagt om een strategisch plan van aanpak. Het roepen dat D&I belangrijk is, dat mensen altijd bij X of Y kunnen aankloppen en/of een jaarlijks D&I evenement is onvoldoende. Als marketeer moet je een missie bepalen (op basis van een analyse van de norm en/of cultuur binnen het bedrijf of een afdeling) die zich vertaalt in praktische stappen. Vervolgens is het belangrijk om die stappen periodiek te evalueren en te updaten waar nodig.  

Je bent lid van de ‘Kruidvat Inclusion Council’. Kun je een recent voorbeeld noemen van een marketingvraagstuk waar jullie over zijn geraadpleegd?  

Als bestuursleden worden wij elk kwartaal geraadpleegd over allerlei beauty-gerelateerde producten. Onlangs is ons advies over de beschikbaarheid van een divers en inclusief aanbod aan foundations uitgevoerd. Dankzij de counsil zijn nu in geselecteerde winkels van Kruidvat (in Nederland en België) door de A.S. Watson Group in samenwerking met L'Oreal meer kleuren foundation beschikbaar voor een grotere groep (nieuwe) consumenten van Kruidvat.  

Lees hier meer over dit inspirerende D&I-vraagstuk.  

Aanmelden webinar 

Nieuwsgierig geworden naar het verhaal dat Awura gaat vertellen op 19 september tijdens het webinar ‘Bereik vergroten met Diversiteit en Inclusie'? Meld je dan nu aan.  

 

share