netwerk van merkleiders

bvA en FNLI nemen (nieuwe) regels onder de loep: wat mag wel én niet in reclameland?

foto
Machteld van Weede FNLI

Machteld van Weede (FNLI)

Donderdag 6 juni kwamen FNLI & bvA-leden bijeen voor de informatiesessie ‘Update voedingsmiddelenreclame 2019’. Een volle zaal werd meegenomen in de recente veranderingen van de Reclamecodes voor Voedingsmiddelen (kinderidolen op verpakkingen) en Social Media & Influencer Marketing en de sportsponsoring regels. Regulering en praktijk kwamen samen in mooie casussen van Jacobs Douwe Egberts en McDonald’s. De middag werd afgesloten met een discussie over verantwoorde reclame met ‘influencers’.

Preventieakkoord en reclame
Christine Grit, manager voeding & gezondheid bij de FNLI, ging kort in op de inzet van de levensmiddelenindustrie in het Nationaal Preventieakkoord. Centraal in haar presentatie stonden de regels omtrent kinderidolen en sportsponsoring van (kinder-)evenementen. Download hier de matrix voor de verscherpte regels omtrent kinderidolen.

Ook licht zij de vijf gouden regels van sportsponsoring toe:

  • Sportevenementen georganiseerd door basisscholen en/of kinderdagverblijven mogen in het geheel niet zichtbaar worden gesponsord.
  • Bij sportvelden en gymnastiekzalen in het beheer van basisscholen mogen geen billboards aanwezig zijn.
  • Sportevenementen georganiseerd voor jonge kinderen (0-7 jaar) mogen uitsluitend worden gesponsord als er een goedkeuring is van een erkende autoriteit op het gebied van voeding, gezondheid en/of beweging.
  • Sportevenementen georganiseerd voor kinderen van 7 tot en met 12 jaar mogen uitsluitend worden gesponsord als producten aan de voedingskundige criteria voldoen.
  • De aanwezigheid van billboards bij sportvelden van sportverenigingen, rond een openbare kunstijsbaan e.d. wordt uitsluitend beschouwd als sportmarketing gericht op kinderen als het gebruik van de faciliteiten is beperkt tot sportverenigingen die alleen kinderen als leden tellen.


Reclamewijsheid van kinderen
Esther Rozendaal, gedragswetenschapper bij de Radboud Universiteit Nijmegen, deed onderzoek naar de herkenning van reclame en ‘influencers’ door kinderen. Er blijkt geen magische leeftijd te zijn waarop kinderen reclame herkennen en het desgewenst kunnen negeren. Onzichtbare of onduidelijke verwijzingen van de influencer geven bij kinderen wel een gevoel van ‘stiekem’ doen. “Wees in reclamevideo’s en andere uitingen zo duidelijk mogelijk over de relatie tussen influencer en adverteerder” zo roept Rozendaal op. Ebba Hoogenraad pleit diezelfde middag nog voor introductie van een logo (sponsored by) in de influencer filmpjes, om elke suggestie van sluikreclame uit te sluiten.


McDonald's en de uitdagingen van digitale reclame
Eunice Koekkoek, reputatiemanager bij McDonald’s, neemt het publiek in vogelvlucht mee door het veranderende assortiment en de zoektocht naar verantwoorde reclame. Zo worden diverse energie-dichte producten (in bijvoorbeeld Happy Meals) niet meer actief aangeboden en zijn fruit en groente aan een opmars bezig. Ook deelt Koekkoek een ervaring waar McDonald’s door de Reclame Code Commissie op de vingers is getikt na een klacht, ondanks dat ze meenden volgens de regels te hebben gehandeld. Zeker in het digitale domein is het een kwestie van ‘al doende leert men’. Een zeer leerzaam onderdeel uit de presentatie.


Inspiratie: Jacob Douwe Egberts & influencers
Met groot enthousiasme deelt Elfi Voorhuis, jr. Digital Marketing Specialist bij JDE, haar ‘ups’ en ‘downs’ bij het samenwerken met ‘influencers’. Aan de hand van voorbeelden worden lessen en valkuilen besproken. Een greep uit de geleerde lessen: stel een contract zo precies mogelijk op (en benoem daarin de Reclame Code) maak een duidelijke briefing en controleer je ‘influencers’ zelf.


Interactieve afsluiting
Ebba Hoogeraad, advocaat-partner Hoogenraad & Haak, sloot af door de aanwezigen een aantal dilemma’s voor te leggen. Aan de hand van een aantal online ‘posts’ wordt besproken of de ‘influencer’ de relatie met de producent voldoende voor het voetlicht brengt. Het grijze gebied tussen ‘vrijheid van meningsuiting’ en ‘het beschermen van de reputatie van je merk’ als het gaat om ongevraagde reclame, kwam meermaals terug.

Na een goedbezochte borrel werd de bijeenkomst succesvol afgesloten!

 

share