netwerk van merkleiders

Reclameregels voor vloggers

De afgelopen week verschenen in de media diverse berichten dat het Commissariaat voor de Media regels wil opstellen voor reclame via vloggers of content creators. Deze regels bestaan echter al. In de Reclamecode Social Media zijn regels opgesteld voor commerciële samenwerkingen tussen content creators en adverteerders. De Reclamecode Social Media maakt sinds januari 2014 deel uit van de Nederlandse Reclamecode en is daarmee bindend voor alle adverteerders. Neemt niet weg dat dit een vakgebied is wat volop in ontwikkeling is. Om die reden organiseerde BVA op dinsdag 6 december een informatiebijeenkomst voor leden over hoe je content creators strategisch kan inzetten voor je merk en binnen welk juridisch kader dit mogelijk is.

 

 

Influencer marketing wint steeds meer aan terrein en is een belangrijk middel voor adverteerders om in contact te komen met bepaalde doelgroepen. Vooral onder jongeren verschuift het mediaconsumptie gedrag steeds meer van lineair kijken naar on demand op tablet of mobiel. Uit ronde tafelgesprekken en een ledenpeiling over dit onderwerp blijkt dat adverteerders steeds meer content creators inzetten voor hun merk. Ook blijkt uit de peiling dat er meer behoefte is aan duidelijkheid over de uitwerking van reclameregels.

De Reclamecode Social Media voorziet al twee jaar in regels rond vlogging. Een consument kan, als hij vindt dat een adverteerder of content creator zich niet aan de regels houdt, een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). Uitspraken van de RCC worden in de 96% van de gevallen vrijwel direct opgevolgd door het bedrijfsleven.

De ontwikkelingen op het gebied van influencer marketing gaan razendsnel. BVA onderstreept het belang van verantwoorde commerciële communicatie en is dan ook van mening dat de Reclamecode Social Media komend jaar geëvalueerd moet worden.

share