BVA draagt bij aan discussie rol mediamakers en adverteerders in beeldvorming

Vandaag presenteert netwerkorganisatie WOMEN Inc. in Amsterdam het onderzoeksrapport ‘Beperkt zicht: de rol van mediamakers in beeldvorming’, waarin de laatste feiten en nieuwste ontwikkelingen op het gebied van beeldvorming in de media staan verzameld.

 

 

Women Inc


Uit het onderzoek blijkt dat diversiteit bij veel media-organisaties en adverteerders op de agenda staat, maar dat de vertaling naar een effectieve aanpak binnen de organisatie complex is. Op de sessie delen diverse mediaprofessionals daarom hun visie op hun rol bij beeldvorming en wat zij vandaaruit kunnen bijdragen aan een ‘inclusieve samenleving’. Onder leiding van Daphne Bunskoek nemen onder anderen deel Frans Klein (directeur NPO), Daphne Laan (Agency Head Google), Hans Beerekamp (tv-criticus NRC Handelsblad), Jannet Vaessen (directeur Women Inc), Perre van den Brink (head of content VICE) en Kim Koppenol (manager corporate communicatie, merkstrategie en csr officer RTL). Namens BVA neemt BVA bestuurslid Debbie de Wagenaar (FrieslandCampina) deel aan de discussie en neemt namens adverteerders het rapport in ontvangst.

“BVA telt ruim 100 leden, die samen goed zijn voor bijna de helft van de 5.7 miljard euro die jaarlijks aan reclame wordt uitgegeven. Als belangenvereniging van adverteerders is ons doel het bevorderen en bewaken van vrijheid van verantwoorde commerciële communicatie. Vandaaruit dragen wij graag uit dat adverteerders zich bewust moeten zijn van de impact die zij kunnen hebben. Adverteerders hebben in hun samenwerking met mediamakers verantwoordelijkheid voor de commerciële content die zij maken. Zij moeten er dan ook voor waken dat hun uitingen niet aanzetten tot seksisme, racisme en negatieve stereotypering. Veel adverteerders nemen dit principe al mee in hun bedrijfsvoering. BVA wil aan deze bewustwording bijdragen en we zullen het onderzoek dan ook delen met onze achterban,” aldus Debbie de Wagenaar.

Volgende week ontvangen BVA leden een mailing met belangrijkste take-outs van de brainstorm die op de sessie wordt gehouden met een link naar het rapport. Ook wordt gekeken naar andere mogelijkheden om vanuit BVA perspectief actief bij te dragen aan bevordering van een 'inclusieve' maatschappij.