Verantwoord


De wereld om ons heen verandert. De consument wordt steeds kritischer en mondiger. Kopers delen informatie over producten met collega-kopers (via internet), kijkers zappen weg bij reclameblokken en de papieren krant in de huidige vorm lijkt z’n langste tijd te hebben gehad. De overheid probeert haar greep op de commerciële communicatie te vergroten. In de politiek wordt steeds vaker aangestuurd op een beperking of verbod van commerciële communicatie voor bepaalde branches of gericht op bepaalde doelgroepen. Denk aan het verbod van alcoholreclame op televisie voor 21:00 uur en de discussie over reclame gericht op (jonge) kinderen. Ook in het dossier over de toename van het aantal mensen met overgewicht krijgt reclame de zwarte piet toegespeeld.

De rol van adverteerders verandert mee met de wereld om ons heen. Om zoveel mogelijk vrijheid in communicatie te behouden is het van groot belang dat bedrijven inzien dat dit alleen maar vrijheid in verantwoordelijkheid kan zijn. Ga de dialoog aan met de doelgroep en probeer de 'waste' zoveel mogelijk te beperken. Een adverteerder moet zorgen voor een relevante boodschap die op het juiste moment in de juiste vorm bij de juiste persoon terecht komt. Een groot deel van de adverterende bedrijven heeft die transitie van ‘zenden’ naar ‘de dialoog aangaan’ al doorgemaakt.

Het doel van BVA is het behoud van maximale bewegingsvrijheid in commerciële communicatie. Het middel is het nemen van verantwoordelijkheid in communicatie. Sleutelwoord in de missie van BVA is ‘verantwoord’. Een vastomlijnde definitie van ‘verantwoord’ is niet te geven, omdat wat als verantwoord wordt gezien samenhangt met de tijdgeest. BVA kan in dat kader alleen signaleren en niet dicteren wat de moraal is.

Voor adverteerders is het belangrijk om regelgeving een stap voor te zijn en als branche die stap zelf te nemen. Zelfregulering vanuit de branche staat sterk tegenover de overheid en de maatschappij. BVA onderschrijft dan ook volledig de reclamecodes die worden opgesteld en bewaakt door de Stichting Reclame Code.